Blog
Opony do maszyn budowlanych - krótki przegląd
Aby maszyna budowlana spełniała swoją funkcję, potrzebuje porządnego ogumienia. MTP WB to typy opon zapewniające stabilność i wysoki komfort jazdy. Są to opony całostalowe radialne, przeznaczone do standardowych prac budowlanych Oto ich krótki przegląd.
Cechy charakterystyczne opon do dźwigów
Opony do dźwigów zaliczane są do grupy opon wielkogabarytowych, przemysłowych, jednak charakter ich pracy w dużej mierze stawia przed nimi oczekiwania podobne do opon ciężarowych. Ich podstawową funkcją jest zapewnienie komfortowej, wydajnej i bezpiecznej jazdy dźwigiem, czyli maszyną, która z jednej strony najczęściej wykorzystywana jest do prac na dość wymagającym terenie, np. na placu budowy, a z drugiej strony musi pokonywać znaczne odległości podczas dojazdu do klientów, także drogami typu autostrady. Takie ogumienie musi więc wyróżniać się nieco innymi parametrami oraz właściwościami niż standardowe opony przemysłowe czy ciężarowe.
Oznaczenia opon. Co nam mówią?
Opony w każdym pojeździe to bardzo ważny element, o który należy odpowiednio dbać. Ich zadaniem jest zapewnienie optymalnego bezpieczeństwa, komfortu, trwałości oraz ekonomii podróżowania. Muszą też stawiać czoła bardzo zróżnicowanym nawierzchniom i być odporne na zmienne warunki atmosferyczne. Współczesne opony to bardzo wyszukany produkt, stworzony w taki sposób, aby spełniać wymagania klientów.
Po co ten bieżnik?
Bieżnik jest jedyną częścią w samochodzie, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Skład mieszanki gumowej, z której jest on zbudowany to kauczuk naturalny lub syntetyczny, dodatkowymi elementami są: sadza, krzemionka czy elastromery. Bieżnik składa się z kilku elementów, czyli: lamelek, bloków, żeber, dołków, barków oraz rowków bieżnika.
Opony do maszyn rolniczych
Opony rolnicze stanowią osobną część rynku oponiarskiego. Każdy zdaje sobie sprawę, że różnią się one znacznie od opon do samochodów osobowych czy ciężarowych. Rozróżnia je przede wszystkim przeznaczenie.
Opony do wózków widłowych – jak je wybrać
Wózek widłowy to zwyczajowa nazwa wózka jezdniowego podnośnikowego, czyli pojazdu kołowego o napędzie silnikowym, przystosowanym do przewozu materiałów o znacznej masie. Wózek widłowy stosuje się w transporcie bliskim i magazynowaniu. Zazwyczaj wykorzystuje się go przy pracach rozładunkowych w magazynach, portach czy fabrykach. Aby wózek widłowy był bezpieczny i sprawny, powinien posiadać odpowiednie ogumienie. W wózkach widłowych występują zazwyczaj następujące rodzaje ogumienia: opony pneumatyczne diagonalne, radialne, opony superelastyczne, opaski. Ponadto opony do wózków widłowych mogą występować w wersjach: czarnej lub niebrudzącej – białej, szarej, zielonej.
Opony do maszyn przemysłowych
Opony dzielimy na kilka rodzajów, które przeznaczone są dla danego typu pojazdu. Często wydaje nam się, że najważniejsze są opony do pojazdów osobowych, ponieważ w dużej mierze zawdzięczamy im bezpieczeństwo na drodze. Jednakże równie istotne są opony do maszyn przemysłowych. W tym celu wykorzystuje się przede wszystkim opony wielkogabarytowe. To specjalistyczne ogumienie dla ciężkich pojazdów pracujących w trudnych warunkach terenowych, szczególnie w przemyśle budowlanych i wydobywczym. Warunki te obejmują między innymi place budowy, kopalnie, kamieniołomy i wiele innych. Opony wielkogabarytowe stosuje się w pojazdach typu ładowarki, żurawie czy wozidła przegubowe. Warto podkreślić, że opony wielkogabarytowe mają inną budowę i charakterystykę niż zwykłe opony.
Bieżniki w oponach wielkogabarytowych
Opona przemysłowa zbudowana jest z kilku podstawowych elementów: osnowy, stopki, drutów, wypełniacza, paska stopowego, podkładu, opasania stalowego, bieżnika oraz wykładziny zewnętrznej. Bieżnik jest zewnętrzną częścią opony, która styka się bezpośrednio z nawierzchnią drogi. Wykonany jest on jako gruba warstwa zwulkanizowana z osnową i stanowi ochronę czoła opony przed uszkodzeniem. Ponadto dzięki odpowiedniej rzeźbie zwiększa ona przyczepność do opony do nawierzchni drogi. Rowki w bieżniku mają na celu odprowadzenie urobku i przeciwdziałanie w poślizgom. Warto pamiętać, że rzeźba bieżnika jest zaprojektowana odpowiednio do warunków w jakich będzie pracowała opona.
Opony budowlane używane
Na rynku opon przemysłowych znalazło się także miejsce dla opon budowlanych używanych, których zaletą jest przede wszystkim niższa od opony nowej cena. Wielu użytkowników stosuje to kryterium jako najważniejsze przy wyborze opon dla swojego pojazdu. Zobaczmy, czy jest to właściwe podejście.
Wozidła technologiczne
Wozidła technologiczne są specjalistycznymi pojazdami budowlanymi przeznaczenia pozadrogowego, służącymi do transportu i samowyładowania (zsypu) dużej ilości urobku (materiały sypkie, kruszywo itp.) w przemyśle wydobywczym lub drogowym. Ich ładowność może wynosić od 30 do nawet 1000 (!) ton ładunku, zaś specyfikę pracy wskazuje konstrukcja danej maszyny. Ogólnie występujący podział wyróżnia ze względu na konstrukcję ramy dwa rodzaje pojazdów. Wozidła sztywnoramowe są pojazdami o prostej, acz wyjątkowo wytrzymałej konstrukcji, największej ładowności i wysokim współczynniku mocy do masy.