Blog
Opony do maszyn rolniczych
Opony rolnicze stanowią osobną część rynku oponiarskiego. Każdy zdaje sobie sprawę, że różnią się one znacznie od opon do samochodów osobowych czy ciężarowych. Rozróżnia je przede wszystkim przeznaczenie.
Opony do wózków widłowych – jak je wybrać
Wózek widłowy to zwyczajowa nazwa wózka jezdniowego podnośnikowego, czyli pojazdu kołowego o napędzie silnikowym, przystosowanym do przewozu materiałów o znacznej masie. Wózek widłowy stosuje się w transporcie bliskim i magazynowaniu. Zazwyczaj wykorzystuje się go przy pracach rozładunkowych w magazynach, portach czy fabrykach. Aby wózek widłowy był bezpieczny i sprawny, powinien posiadać odpowiednie ogumienie. W wózkach widłowych występują zazwyczaj następujące rodzaje ogumienia: opony pneumatyczne diagonalne, radialne, opony superelastyczne, opaski. Ponadto opony do wózków widłowych mogą występować w wersjach: czarnej lub niebrudzącej – białej, szarej, zielonej.
Opony do maszyn przemysłowych
Opony dzielimy na kilka rodzajów, które przeznaczone są dla danego typu pojazdu. Często wydaje nam się, że najważniejsze są opony do pojazdów osobowych, ponieważ w dużej mierze zawdzięczamy im bezpieczeństwo na drodze. Jednakże równie istotne są opony do maszyn przemysłowych. W tym celu wykorzystuje się przede wszystkim opony wielkogabarytowe. To specjalistyczne ogumienie dla ciężkich pojazdów pracujących w trudnych warunkach terenowych, szczególnie w przemyśle budowlanych i wydobywczym. Warunki te obejmują między innymi place budowy, kopalnie, kamieniołomy i wiele innych. Opony wielkogabarytowe stosuje się w pojazdach typu ładowarki, żurawie czy wozidła przegubowe. Warto podkreślić, że opony wielkogabarytowe mają inną budowę i charakterystykę niż zwykłe opony.
Bieżniki w oponach wielkogabarytowych
Opona przemysłowa zbudowana jest z kilku podstawowych elementów: osnowy, stopki, drutów, wypełniacza, paska stopowego, podkładu, opasania stalowego, bieżnika oraz wykładziny zewnętrznej. Bieżnik jest zewnętrzną częścią opony, która styka się bezpośrednio z nawierzchnią drogi. Wykonany jest on jako gruba warstwa zwulkanizowana z osnową i stanowi ochronę czoła opony przed uszkodzeniem. Ponadto dzięki odpowiedniej rzeźbie zwiększa ona przyczepność do opony do nawierzchni drogi. Rowki w bieżniku mają na celu odprowadzenie urobku i przeciwdziałanie w poślizgom. Warto pamiętać, że rzeźba bieżnika jest zaprojektowana odpowiednio do warunków w jakich będzie pracowała opona.
Opony budowlane używane
Na rynku opon przemysłowych znalazło się także miejsce dla opon budowlanych używanych, których zaletą jest przede wszystkim niższa od opony nowej cena. Wielu użytkowników stosuje to kryterium jako najważniejsze przy wyborze opon dla swojego pojazdu. Zobaczmy, czy jest to właściwe podejście.
Wozidła technologiczne
Wozidła technologiczne są specjalistycznymi pojazdami budowlanymi przeznaczenia pozadrogowego, służącymi do transportu i samowyładowania (zsypu) dużej ilości urobku (materiały sypkie, kruszywo itp.) w przemyśle wydobywczym lub drogowym. Ich ładowność może wynosić od 30 do nawet 1000 (!) ton ładunku, zaś specyfikę pracy wskazuje konstrukcja danej maszyny. Ogólnie występujący podział wyróżnia ze względu na konstrukcję ramy dwa rodzaje pojazdów. Wozidła sztywnoramowe są pojazdami o prostej, acz wyjątkowo wytrzymałej konstrukcji, największej ładowności i wysokim współczynniku mocy do masy.
Opony dla dźwigów samojezdnych
Szczególnym przypadkiem opon stosowanych w pojazdach przemysłowych są opony używane w żurawiach i dźwigach samojezdnych. Pełnią one rolę nosiciela pojazdu zarówno w warunkach transportu drogowego, jak i w warunkach pracy w trudnym terenie, przez co powinny dobrze znosić trudy pracy w obu wspomnianych środowiskach. Oprócz zróżnicowanego środowiska pracy należy również wspomnieć o zakresie wykonywanych zadań: sam pojazd, aby dobrze wykonywał swe zadania, charakteryzuje się potężną masą własną, która jeszcze jest wzmagana przez masę przenoszonego przez dźwig ładunku.
Opony wielkogabarytowe w przemyśle
Opony wielkogabarytowe są oponami specjalistycznymi dla ciężkich pojazdów pracujących w trudnych warunków terenowych, szczególnie w przemyśle budowlanym i wydobywczym. Warunki te obejmują m.in. place budów, kopalnie, kamieniołomy itp. Stosuje się je w pojazdach typu ładowarki, równiarki drogowe, żurawie czy wozidła przegubowe i sztywnoramowe. Ze względu na wykonywane obowiązki i rodzaj okoliczności (temperatura, podłoże, zagrożenia), opony wielkogabarytowe mają inną budowę i charakterystykę, niż zwykłe opony.
Budowa opony przemysłowej
Opona ma bardzo istotny wpływ na jakość prowadzenia pojazdu. Jej zadanie polega na zapewnieniu przyczepności na mokrej i suchej nawierzchni oraz odporności na ścieranie, a także zmniejszeniu hałasu oraz oporu toczenia. Niemożliwością jest stworzenie opony idealnej. Pierścienia, który będzie zwiększał lub zmniejszał wszystkie parametry. Każda zmiana ulepsza jedną właściwość kosztem kolejnej. Stąd też niezmiernie ważna jest optymalizacja. Idealna opona to pierścień, który spełnia swoje wymagania na odpowiednim poziomie. Wszystkie te czynniki zależne są od budowy opony.
Historia opony przemysłowej
Na pytanie; która część odgrywa najważniejszą rolę w samochodzie? Większość odpowiedziałoby: silnik, układ wydechowy, stabilizator, pierścienie uszczelniające bądź orurowanie. Zapewne mało kto zwróciłby uwagę na – opony. Maszyna może być wyposażona w najnowszy silnik i niezawodny układ wydechowy, jednak bez opony porusza się topornie i niezgrabnie. Obecnie opony są jednym z najbardziej niezawodnych części samochodu, jednak ich rozwój trwał ponad 100 lat.