Wozidła technologiczne
Wozidła technologiczne są specjalistycznymi pojazdami budowlanymi przeznaczenia pozadrogowego, służącymi do transportu i samowyładowania (zsypu) dużej ilości urobku (materiały sypkie, kruszywo itp.) w przemyśle wydobywczym lub drogowym. Ich ładowność może wynosić od 30 do nawet 1000 (!) ton ładunku, zaś specyfikę pracy wskazuje konstrukcja danej maszyny. Ogólnie występujący podział wyróżnia ze względu na konstrukcję ramy dwa rodzaje pojazdów. Wozidła sztywnoramowe są pojazdami o prostej, acz wyjątkowo wytrzymałej konstrukcji, największej ładowności i wysokim współczynniku mocy do masy.
Spotykane są głównie w kopalniach odkrywkowych. Transportują potężne gabarytowo ładunki z większymi prędkością po twardym podłożu, ale charakteryzują się niewielkimi możliwościami terenowymi w porównaniu do wozideł przegubowych. Te z kolei używane są na masową skalę do prac inżynieryjnych i budowlanych, np. przy budowie dróg i autostrad. Ich świetne właściwości manewrowe wynikają z konstrukcji układu kierowniczego, wykorzystującego system siłowników do wychylenia jednoosiowego wozu w stosunku do przyczepy w celu wykonania manewru. Wyjątkowa zdolność jezdna wozideł przegubowych odbywa się jednak kosztem ich ładowności. Rozmiary tego typu pojazdów technologicznych sprawiają, że nie są przystosowane do ruchu po drogach publicznych. Aby w trudnym środowisku zapewnić mobilność pojazdowi charakteryzującemu się tak dużą siłą nacisku na poszczególne osie, potrzebne są wyjątkowo wytrzymałe opony do wozideł.
Opony do wozideł technologicznych
Opony stosowane w wozidłach technologicznych muszą być odpowiednio przystosowane i właściwie dobrane do szczególnie trudnych warunków ich eksploatacji. W użyciu znajduje się kilka typów opon, dedykowanych do rodzaju transportowanego kruszywa i rodzaju nawierzchni drogi, po której pojazd będzie się poruszać. Dlatego opony do wozideł powinny zapewniać przede wszystkim najlepsze przeniesienie momentu obrotowego silnika wskutek powiązanie ogumienia z nawierzchnią, a także posiadać wyjątkową wytrzymałość na zużycie i uszkodzenia mechaniczne, jak przecięcia i przebicia. Ogromne znaczenie ma także temperatura pracy opon do wozideł; zbyt wysoka temperatura osłabia ich zdolności jezdne i amortyzacyjne i przyśpiesza zużycie ogumienia. Stąd, więc stosuje się agresywne rowkowanie bieżnika, które nie tylko umożliwia poruszanie się w trudnych warunkach bezdroży, ale i poprzez zwiększenie powierzchni opony i wymuszenie ruchu powietrza zapewnia obniżenie temperatury opon.