Opony do maszyn przemysłowych
Opony dzielimy na kilka rodzajów, które przeznaczone są dla danego typu pojazdu. Często wydaje nam się, że najważniejsze są opony do pojazdów osobowych, ponieważ w dużej mierze zawdzięczamy im bezpieczeństwo na drodze. Jednakże równie istotne są opony do maszyn przemysłowych. W tym celu wykorzystuje się przede wszystkim opony wielkogabarytowe. To specjalistyczne ogumienie dla ciężkich pojazdów pracujących w trudnych warunkach terenowych, szczególnie w przemyśle budowlanych i wydobywczym. Warunki te obejmują między innymi place budowy, kopalnie, kamieniołomy i wiele innych. Opony wielkogabarytowe stosuje się w pojazdach typu ładowarki, żurawie czy wozidła przegubowe. Warto podkreślić, że opony wielkogabarytowe mają inną budowę i charakterystykę niż zwykłe opony.
Typ opony a rodzaj maszyny
Opony przemysłowe dobieramy zgodnie z rodzajem maszyn, dla których są przeznaczone. W przypadku koparek musimy mieć świadomość, że istnieje kilka ich typów. Niezależnie od tego opony do koparek muszą poradzić sobie z ciężarem samego pojazdu, jego załadunku, ponadto powinny być odporne na przebicia i ciężkie warunki pracy. Warto przy tym pamiętać o odpowiednim bieżniku – musi sobie on radzić w najcięższych warunkach. Inaczej jest w przypadku równiarki, którą wykorzystuje się do wyrównywania podłoża, na przykład pod asfalt. Zatem dobierając opony, należy uwzględnić przede wszystkim indeks nośności opony i dobrać bieżnik odpowiedni do nawierzchni, na której będziemy się poruszać. Jeszcze inne opony należy wybrać do walca. Maszyna ta jest przeznaczona do wyrównywania i utwardzania powierzchni. Za przemieszczanie się walca odpowiadają koła umieszczone na tyle maszyny. Biorąc pod uwagę ustawienie i warunki pracy opony do walca powinny być odporne na wysokie temperatury, a dodatkowo zapewniać przyczepność do podłoża.
Jak dbać o opony wielkogabarytowe
Aby maszyny jeździły bez zarzutu konieczne jest nie tylko dobranie odpowiednich opon, ale również odpowiednia dbałość o ich stan. Niezwykle istotne jest utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia, które wskutek eksploatacji, zwłaszcza ciągłej wzrasta we wnętrzu opon. Nadmierne ciśnienie nie zapewni pojazdowi odpowiednie amortyzacji, a ponadto spowoduje również większe zużycie środkowej części bieżnika. Przez to wzrasta wrażliwość na pęknięcia i przecięcia. Z kolei niskie ciśnienie przyczyni się do ścierania bieżnika po bokach opony.