Po co ten bieżnik?
Bieżnik jest jedyną częścią w samochodzie, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Skład mieszanki gumowej, z której jest on zbudowany to kauczuk naturalny lub syntetyczny, dodatkowymi elementami są: sadza, krzemionka czy elastromery. Bieżnik składa się z kilku elementów, czyli: lamelek, bloków, żeber, dołków, barków oraz rowków bieżnika.
Bloki to elementy, które przede wszystkim tworzą bieżnik. Ich zadaniem jest zagwarantowanie dobrej trakcji opony. Żebra to grzbiety bieżnika, które znajdują się na jego obwodzie. W zależności od modelu środek opony może być wzmocniony lub przecinany licznymi rowkami. Lamele to wąskie szczeliny, które tworzą luki wewnątrz klocków bieżnika. Mają zazwyczaj rozmiar około 0,3 – 1,5 mm. Rowki są natomiast przestrzenią między blokami bieżnika, rowkowanie bieżnika z kolei to układ i gęstość rowków na bieżniku opony. Dołki nie występują w każdym modelu. Ich zadaniem jest chłodzenie opony.
Zastosowanie bieżnika
Bieżnik stanowi ochronę czoła opony przed uszkodzeniem oraz, dzięki odpowiedniej rzeźbie, zwiększa przyczepność opony do nawierzchni drogi. Rowki w bieżniku mają na celu odprowadzanie wody i przeciwdziałanie poślizgom. Wykorzystanie bieżnika pozwala na większe osiągi opony. Oprócz tego, jego zadaniem jest zapewnienie dobrej sterowności oraz przyczepności podczas jazdy po trudnej i mokrej nawierzchni, wspomaganie bezpiecznego pokonywania zakrętów oraz obniżenie oporów toczenia i zachowanie niskiego poziomu hałasu.
Bieżnik do zadań specjalnych – opony maszyn rolniczych
Współczesne konstrukcje kół i ogumienia rolniczego znacznie odbiegają od model konstrukcyjnego opony, który był stosowany na początku lat dwudziestych. Wówczas opony były sztywne, twarde i ciężkie, przez co przenosiły swój ciężar bezpośrednio na glebę. Udało się temu zapobiec poprzez zastosowanie opon niskociśnieniowych. Konstrukcja opon rolniczych spowodowała również podział opon na zastosowanie w zależności od eksploatacji. Rozróżnia się kila klas bieżnika. Typ R1 charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami trakcyjnymi. Jest to tak zwany bieżnik uniwersalny. R1 W posiada o 20% zwiększoną głębokość bieżnika w porównaniu z R1. Daje to lepszy uciąg w polu. Typ R2 to opony o jeszcze większej głębokości bieżnika. Wykorzystuje się je na grząskiej glebie. R3 to bieżnik rolniczy, znajdujący swoje zastosowanie, tam gdzie potrzebny jest równomierny nacisk na glebę. Typ R4 stosuje się przede wszystkim w wózkach jezdniowych i ładowarkach.