Rodzaje opon przemysłowych. Część I.
Wydawałoby się, że opona to jedynie kawałek gumy umieszczonej na feldze. Czarna część koła odpowiedzialna za płynne poruszanie się maszyny. Wgłębiając się jednak w temat można dostrzec, że opona jest znacznie bardziej złożoną częścią. Nie jest to jedynie kawałek czarnej gumy, lecz dokładnie zaprojektowany element odpowiedzialny za bezpieczeństwo. Wynalazek posiadający na kilkanaście rodzajów. W tym, i kolejnych wpisach, pragniemy zaprezentować różnorodne gatunki opon.
Podział opon ze względu na rodzaj bieżnika
Bieżnik to zewnętrzna część opony nieustannie przylegająca do podłoża. Dobrą oponę powinna charakteryzować dobra przyczepność, odporność na ścieranie, odporność na przebicia, czy trakcja. W branży OTR rodzaj bieżnika najłatwiej jest podzielić na klasy. Klasa opony jest opisana w prosty sposób, za pomocą pojedynczej litery oznaczającej rodzaj urządzenia dla którego opona jest stworzona (E- wozidła, L- ładowarki, G- równiarki) oraz cyfry oznaczającej wysokość bieżnika. Dla przykładu, jeżeli opona jest klasy E2, tzn. że jest to ogumienie z niskim bieżnikiem przeznaczone dla wozidła. Natomiast opona klasy E4, to ogumienie przeznaczone dla wozidła, posiadające ok. 2 razy więcej bieżnika niż E2. Oprócz klasy bieżnika, ważny jest też jego kształt. W branży przemysłowej mamy nawet kilkadziesiąt różnych wzorów bieżnika. Jedne charakteryzują się wysoką trakcją, a inne odpornością na przebicia. Ważne jest aby bieżnik opony był dostosowany do warunków i trybu, w jakim maszyna pracuje. Nie warto przecież dla maszyny pracującej w łagodnych warunkach, kupować drogiej opony z wysokim bieżnikiem. Z drugiej strony właściciele ładowarek pracujących na abrazyjnym podłożu, powinny zainwestować w droższą, ale znacznie mocniejszą oponę w klasie L5.
Wyróżniamy wiele rodzajów opon przemysłowych. Są wśród nich opony do dźwigu, ładowarek, wózka widłowego i wielu innych. Wszystkie znajdziecie Państwo w naszym sklepie.