Opony przemysłowe: Rodzaje, charakterystyka i zastosowanie
Opony przemysłowe, aby mogły należycie pełnić powierzone im zadania, muszą spełniać bardzo duże wymagania. Wyróżnia się dwa typy opon: radialne i diagonalne.
Rodzaje opon przemysłowych
Opony przemysłowe są najbardziej narażonym na różnego typu przeciążenia i uszkodzenia rodzajem ogumienia. Aby mogły pełnić powierzone im funkcje, powinny wykazywać bardzo dużą wytrzymałość na wysokie obciążenia, elastyczność oraz być odporne na pracę w trudnych warunkach, m.in. w zmiennych warunkach atmosferycznych i temperaturach oraz pod dużym obciążeniem. Wyróżnia się dwa podstawowe typu opon przemysłowych: opony radialne oraz opony diagonalne. Czym się charakteryzują, tego dowiesz się z naszego artykułu.
Opony diagonalne
Opony diagonalne to jeden z dwóch rodzajów opon stosowanych w pojazdach budowlanych. W oponach diagonalnych nici kordu krzyżują się one ze sobą, zazwyczaj pod kątem od 20 do 40 stopni do płaszczyzny symetrii opony. Tworzą one osłonę czoła i boku opony, wykonywane są z takich tworzyw sztucznych, głównie nylonu. Pozostałe elementy opon diagonalnych są takie same jak w oponach radialnych – pod warstwą kordu znajduje się usztywnienie, nadające mu odpowiedni kształt, a jego linki zaplecione są na tak zwanej drutówce, biegnącej wzdłuż wewnętrzne krawędzi opony. Nad kordem znajduje się warstwa bieżnika. Gruba warstwa kordu na całym przekroju opon diagonalnych sprawia, że są one zdecydowanie sztywniejsze od opon radialnych. To z kolei niesie za sobą zarówno pewne plusy, jak i minusy. Do plusów zaliczyć należy bardzo wysoką wytrzymałość czoła i ścianki bocznej opony na uszkodzenia mechaniczne i większą stabilność opony przy maksymalnych obciążeniach, szczególnie przy maszynach do obsługi terminali.
Wśród minusów opon diagonalnych wymieniamy zwiększone zużycie paliwa, niemożność rozwijania wyższych prędkości (jak w przypadku opon radialnych) ze względu na ryzyko separacji i przegrzania oraz gorszą amortyzację nierówności nawierzchni. Wszystkie te właściwości opon diagonalnych sprawiają, że są one przeznaczone przede wszystkim do pojazdów roboczych, terenowych i budowlanych, które przez większość czasu poruszają się po zamkniętym terenie zakładów przemysłowych.
Dystrybutorem wysokiej jakości opon diagonalnych marki Magna jest firma Magna Tyres Poland.
Opony radialne
Bardziej zaawansowaną technologię budowy, a co za tym idzie i znacznie szersze zastosowanie, mają całostalowe opony radialne. Swoją konstrukcją i jakością znacznie różnią się od opon diagonalnych. Podstawą budowy opony radialnej są stalowe linki stanowiące kord opony, przechodzące od jednej do drugiej stopki. Dodatkowo czoło opony wzmacniane jest kilkoma warstwami opasania stalowego. Dzięki temu czoło i bok opony są od siebie niezależne. Opona radialna dzięki swej budowie redukuje zakłócenia kontaktu opony z powierzchnią, ogranicza drgania z podłoża, a także nagrzewanie opony. Za sprawą tych cech opony radialne potrafią zapewnić lepsza przyczepność, większą żywotność, wyższy komfort kierowcy, a także lepsze sterowania. Mniejsze opory toczenia pozwalają ograniczyć zużycie paliwa. Opony radialne coraz częściej stosowane są przez właścicieli maszyn budowlanych.
Zasady odpowiedniego doboru opon
Jak tłumaczy nasz rozmówca z firmy Magna Tyres Poland, która zajmuje się produkcją i sprzedażą najwyższej jakości opon przemysłowych: Podczas wyboru opon do konkretnej maszyny musimy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników. Przede wszystkim na to, w jakich warunkach będą musiały pracować, bo od tego będzie zależało to, na jakiej klasy opony się zdecydujemy. W większości przypadków najlepszym wyborem będą opony radialne, jednak wciąż wielu właścicieli firm, licząc na oszczędności, nie zwraca uwagi na konkretne cechy danych opon i bez względu na rodzaj maszyny budowalnej czy rolniczej, kupuje nieco tańsze opony diagonalne.