Kilka słów o oponach do żurawi
Żurawie samojezdne wykorzystywane są do prac przeładunkowych i montażowych. Najczęściej używa się ich w warunkach o dość trudnym podłożu, takich jak np. place budowy, kopalnie, kamieniołomy. Jeżdżą też po drogach publicznych. Ze względu na dość intensywną eksploatację muszą być wyposażone w odpowiednie ogumienie.
Opony do żurawi samojezdnych należą do grupy opon wielkogabarytowych. Na pierwszy rzut oka przypominają standardowe ogumienie samochodów ciężarowych, jednak tak prawdę wyprodukowane są z nieco innych materiałów i mają zdecydowanie mocniejszą konstrukcję.
Najważniejsze cechy opon do żurawi
Opony do żurawi to ogumienie o szczególnych właściwościach, ponieważ musi zapewniać sprawne przemieszczanie się maszyn zarówno po drogach publicznych, jak i bezproblemową pracę na trudnym terenie, np. placu budowy. Istotne znaczenie ma więc wysoki poziom odporności na przegrzanie podczas jazdy na długich odcinkach z prędkością nawet do 80 km/h. Kluczowe znaczenie ma również odporność na ścieranie bieżnika oraz niskie opory toczenia.
To ogumienie, które musi być wytrzymałe, gdyż narażone jest na różnorodne uszkodzenia mechaniczne, w tym przebicia. Jazda po wymagających nawierzchniach, duży ciężar maszyny oraz długotrwałe obciążenia powodowane przez podnoszony ładunek mogą przyczyniać się do różnorodnych awarii opon, stąd też ich jakość ma kluczowe znaczenie, aby uniknąć niepotrzebnych przestojów w pracy i kosztownych napraw.
Kluczowe właściwości opon do żurawi
Ogumienie do żurawi jest tworzone z wysokiej jakości mieszanki gumowej, której specyficzny skład ma na celu zapewnienie trwałości, bezpieczeństwa wydajności i niezawodności w różnych warunkach. Istotna jest również kwestia bieżnika. W tym przypadku bieżnik jest bardzo uwydatniony i masywny, co sprawia, że zapewniona jest bardzo dobra trakcja nawet na błotnistym i piaszczystym terenie. Ze względu na dużą masę żurawi, a także sporą wagę podnoszonych ładunków, ogumienie musi być twarde, a jego konstrukcja powinna zapewniać stabilność nawet przy dużych przeciążeniach.