Jak sprawdzić czy opony nadają się jeszcze do jazdy?
Zima zbliża się wielkimi krokami, a wychodząc na zewnątrz, można odczuć pierwsze mrozy. W związku z tym część kierowców zadbała już o sezonową wymianę opon samochodowych, natomiast inni szukają wolnego terminu u wulkanizatora. Właściciele pojazdów często inwestują w takie opony, które nadają się do wielokrotnego użytku, jeżeli są odpowiednio przechowywane. Jednak przed ich wymianą należy sprawdzić, czy nadają się jeszcze do jazdy, aby nie stwarzać zagrożenia na drodze. Jak to zrobić?
Jaki jest minimalny stan bieżnika opony?
Kierowcy powinni pamiętać, że zaniedbanie w zakresie wymiany opon może skutkować niebezpieczeństwem na drodze. Niezależnie od tego, czy mowa o oponach do ładowarek, koparek czy samochodów osobowych, zużyte produkty słabo odprowadzają wodę, a do tego są narażone na różnego rodzaju awarie. Warto również mieć na uwadze fakt, że powodują wydłużenie się drogi hamowania, szczególnie na mokrej drodze. Co więcej, przyczyniają się też do zmniejszenia komfortu jazdy.
Jednym z najważniejszych parametrów, które należy sprawdzić, kontrolując ich stan, jest głębokość bieżnika. Zgodnie z kodeksem drogowym jego minimalny stan musi wynosić 1,6 mm. Jeśli jest mniejszy, to kontrola policyjna może skutkować utratą dowodu rejestracyjnego oraz mandatem w wysokości 500 zł. W praktyce jednak warto kupić nowe opony, kiedy głębokość bieżnika wyniesie 3 mm w przypadku opon letnich i 4 mm w przypadku opon zimowych. Do pomiaru najlepiej używać specjalnego miernika. Alternatywnym rozwiązaniem jest włożenie zapałki albo innego przedmiotu do rowka opony, co również pozwoli zweryfikować tę wartość.
Na co jeszcze zwrócić uwagę, sprawdzając stan opon?
Głębokość bieżnika to jedna z ważniejszych kwestii, które należy wziąć pod uwagę, zastanawiając się, czy opony do żurawi samojezdnych albo samochodów dostawczych lub osobowych wymagają wymiany. Jednak oprócz tego niepokojące powinno okazać się też niesymetryczne zużycie (powodem może być nieprawidłowa zbieżność), zużycie okrągłe, czyli większa wysokość bieżnika na środku, zużycie środkowe, czyli wklęsłe oraz zużycie miejscowe. Powodem do wymiany opon może okazać się też tak zwane ząbkowanie, czyli nierównomierne ścieranie klocków bieżnika, które są widoczne i wyczuwalne, ponieważ przybierają formę ząbków.