Jak dobrać odpowiednie opony do maszyn budowlanych?
Wybierając opony dla maszyn budowlanych, nierzadko skłaniamy się ku zakupowi najtańszego dostępnego wariantu. Jest to jednak błąd, który w ostatecznym rozrachunku może nas słono kosztować. Czym więc, jeżeli nie ceną, powinniśmy kierować się, kupując nowe ogumienie do maszyny?
Czym powinna charakteryzować się dobrze dobrana opona do maszyny budowlanej?
Dobór właściwych opon do maszyn budowlanych to problem złożony i wiążący się z pewnym ryzykiem. Niedopasowane ogumienie może generować straty sięgające nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jeżeli więc nie jesteśmy pewni, czy podjęta przez nas decyzja na pewno się nam opłaci, skorzystajmy z fachowego doradztwa udzielonego przez sprzedawcę, od którego kupujemy opony do maszyn budowlanych.
Do kryteriów, które należy rozważyć w pierwszej kolejności, zaliczają się m.in.:
- Planowane zastosowanie – powinniśmy wziąć pod uwagę rodzaj maszyny oraz charakter pracy, do której jest ona wykorzystywana. Oponę dobierzemy m.in. na podstawie oznaczeń na jej ścianie bocznej (G – równiarki, E – wozidła, L – ładowarki i C – walce).
- Rozmiar ogumienia – opona powinna być dopasowana do obręczy, a jej rozmiar musi być zgodny z DTR maszyny. Wszelkie zmiany muszą uwzględniać w pierwszym rzędzie specyfikację techniczną maszyny, dopiero później możemy analizować dopuszczalne alternatywy w tym co do rozmiaru jak i nośności.
- Obwód toczenia – jest szczególnie istotny podczas wymieniania pojedynczych sztuk ogumienia. Upewnijmy się, że wartość ta nie jest zbyt zróżnicowana dla poszczególnych opon. W przeciwnym razie ryzykujemy m.in. szybsze zużycie bieżnika czy uszkodzenie mechanizmu różnicowego.
- Data produkcji – opony wyprodukowane kilka lat temu będą bardziej podatne na zużycie jeżeli przez ten czas były przechowywane w niewłaściwych warunkach. Jeśli składowanie odbywało się w sposób właściwy, 2-3 letnia opona ma takie same parametry jak ogumienie nowe. Możemy sprawdzić datę produkcji, odnajdując na oponie oznaczenie DOT – cztery cyfry określają tydzień oraz rok produkcji. Większość opon OTR nie posiada czterocyfrowego DOTu ale data produkcji zakodowana jest w obowiązkowym numerze seryjnym.
- Budowa opony – mamy tu do wyboru konstrukcję radialną i diagonalną. W przypadku maszyn budowlanych najczęściej stosuje się ten pierwszy wariant.
- Materiał wykonania – opony przeznaczone do maszyn budowlanych z założenia wykonane są z materiału odpornego na ścieranie, uszkodzenia mechaniczne i działanie skrajnych temperatur. Trwałość ogumienia jest zależna od rodzaju zastosowanej mieszanki.
- Prędkość i obciążenie – mowa o średniej prędkości ruchu maszyny oraz maksymalnym i średnim obciążeniu opon. Ponieważ określenie tych wartości na podstawie specyfikacji podanej przez producenta nie zawsze jest łatwe, także i tu warto poprosić o poradę dystrybutora opon.
- Bieżnik – Naturalnie nadaje on oponie najbardziej oczywiste właściwości. Od jego rzeźby zależą m.in. odporność opony na uszkodzenia i ścieranie, a także jej przyczepność czy stopień samooczyszczania.
Powyższe kryteria to tylko niektóre z wartości, które należy wziąć pod uwagę podczas doboru opony. Dlatego podczas zakupu warto zasięgnąć porady specjalisty, od którego pozyskujemy ogumienie.