Jak czytać parametry techniczne opon?
Ktoś, kto nie ma profesjonalnego związku z oponami może stwierdzić, że wszystkie one wyglądają tak samo. Jest tak jednak tylko pozornie. Każda opona posiada bowiem odmienne parametry, które mają wpływ na jej jakość i komfort użytkowania. Jak odczytać najważniejsze informacje? Temat ten omawiamy w naszym artykule.
Jakie są oznaczenia opon?
Jedną z najważniejszych informacji, którą warto odczytać, jest rozmiar opony. Dane te są "ukryte" w ciągu liter i cyfr, których zastosowanie jest wymagane przez Unię Europejską. Przykładowy kod składa się z ciągu, w którym pierwsza liczba oznacza szerokość opony wyrażoną w milimetrach, kolejna opisuje profil opony, a jeszcze inna rozmiar felgi, do której dopasowana jest opona.
Inną ważną informacją jest indeks nośności, czyli liczba występująca bezpośrednio po średnicy felgi. Suma nośności wszystkich opon jest zapisana w dowodzie rejestracyjnym, w polu oznaczonym F1.
Kolejny parametr to indeks prędkości. Znajduje się on zaraz za liczbą definiującą indeks nośności i jest oznaczony odpowiednią literą.
Jak odczytywać informacje dotyczące opon?
Jakie dodatkowe informacje możemy odczytać z opon?
Niektóre z nich to:
- DOT opony, czyli oznaczenie, które składa się z maksymalnie dwunastu znaków, tworzących numer seryjny lub identyfikacyjny opony. Cztery ostatnie cyfry tego oznaczenia tworzą datę produkcji.
- Zastosowanie litery E oznacza dopuszczenie opony do użytku na terenie Europy. W połączeniu z liczbą otrzymujemy informację, z jakiego kraju pochodzi opona. Np. E1 to Niemcy, E9 to Hiszpania, E11 to Wielka Brytania, a E20 to Polska.
- Opasanie/konstrukcja, gdzie „R” to opona radialna, „–” to opona diagonalna, TL (Tubeless Tyre) to opona bezdętkowa, a TT (Tubed Type Tyre) to opona dętkowa.